Alle planter, der kan tåle frost, kan plantes nu her hvor kolonihavetiden starter, og det er jo langt hovedparten af vores kendte planter som kan det. De eneste, vi endnu skal vente et par måneder med at plante, er de sarte sommerblomster og urter.

Planteskolerne frister, og mange haveejere falder nemt i fælden og vælger de planter, der lige nu ser fantastiske ud. Men husk på at året har 12 måneder, og hver måned har sine højdepunkter i haven. Tænk hele året godt og grundigt igennem, når du skal vælge de planter, du skal have i din have. Her har jeg fundet nogle gode forslag til årstidsoplevelser.

Sommerhaven som er overvældende fuld af blomster og dufte byder på mange muligheder her er et par stykker. Pibeved, som også kaldes uægte jasmin, giver sammen med dronningebusk og roser sommerens store orgie i farver og duft. Staudebedet supplerer med farvestrålende silkepæoner og solhat samt smukke blade fra hosta.

Efterårshaven kan overgå sommeren i farvepragt med det rigtige valg, for her træder høstfarverne frem. Ildløn, hjortetaktræ, benved, navr og vildvin har fantastiske røde og gule høstfarver. Frugter fra æbletræer og vinranker fuldender efterårets havenydelse. Selv i november kan blomster uspået komme. Kejserbusken kan gå i blomst og elefantgræssets fjerduske kan fange det sidste novemberlys.